Cele i zadania

Podstawowym celem działania Placówki jest tworzenie właściwych dla wszechstronnego rozwoju dziecka warunków opiekuńczych, wychowawczych, zdrowotnych, bytowych przy równoczesnym uwzględnieniu:

  • dobra dziecka i poszanowania jego praw,
  • zapewnienia poczucia bezpieczeństwa i przywrócenia równowagi emocjonalnej,
  • utrzymywanie kontaktów dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd    postanowił inaczej,
  • podejmowanie działań mających na celu powrót dziecka do rodziny własnej,
  • zapewnienie dziecku dostępu do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych,
  • potrzeby wyrównywania deficytów rozwojowych,
  • przygotowania do samodzielnego życia.

Cele działania Placówki realizowane są we współpracy z:

  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nowym Sączu,
  • Organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej,
  • rodziną i asystentem rodziny,
  • Ośrodkami Pomocy Społecznej, Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania dziecka,
  • Ośrodkami adopcyjnymi,
  • Poradnią psychologiczno- pedagogiczną,
  • Sądami,
  • szkołami do których uczęszczają dzieci,
  • placówkami służby zdrowia,
  • organizacjami pozarządowymi, które zajmują się niesieniem pomocy rodzinie i dziecku,
  • innymi instytucjami i osobami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych Placówki.

Zadania Placówki realizowane są poprzez podejmowanie działań dotyczących:

  • organizacji życia wychowanków gwarantującej zachowanie równowagi psychicznej, zaspokajania potrzeb emocjonalnych i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
  • zapewnienia właściwych, określonych standardami, warunków mieszkalnych, wyżywienia, zaopatrzenia w przedmioty osobistego użytku,
  • zabezpieczenia właściwej opieki zdrowotnej,
  • podejmowania działań, mających na celu powrót dziecka do rodziny lub umieszczenie dziecka w rodzinnej formie pieczy zastępczej, jeśli nie istnieją przesłanki do powrotu dziecka w środowisko rodziny biologicznej.
  • prowadzenia zajęć socjalizacyjnych, wyrównawczych, korekcyjno –kompensacyjnych, terapeutycznych, rewalidacyjnych oraz innych specjalistycznych według indywidualnych potrzeb dziecka,
  • umożliwienia uczestnictwa w różnych formach zajęć rekreacyjno – sportowych, artystycznych, praktyczno – technicznych, komputerowych, kulinarnych i innych,
  • organizowania działalności kulturalnej w Placówce, kultywowanie tradycji świąt i innych uroczystości wynikających z historii, tradycji, religii i obyczajów.
  • dostosowanie przebiegu procesu opiekuńczo – wychowawczego oraz dydaktycznego do indywidualnych cech osobowości dziecka.